We moeten allemaal aan de elektrische auto, zeker als het aan Meneer Elon Musk ligt, of aan de Nederlandse klimaatdramminister Jetten, en laten we Franske timmermans niet vergeten. Elektrieke auto’s zijn immers duurzaam. Geen fossiele brandstoffen meer, maar geladen op stroom van windmolens en zonnepanelen (en vooral nog op stroom uit bruinkool, steenkool- en gascentrales, maar dat even terzijde).

Elektrische auto’s zijn al na 10 jaar (sommigen zeggen 7 jaar) “groener” dan conventionele dieselauto’s. Gesteld dan dat je inderdaad 100% zonnestroom of windstroom laadt. En je in die 7-10 jaar geen nieuwe accu’s nodig hebt. Als de gemiddelde auto 10 jaar meegaat levert je dat toch maar mooi 3 jaar groen voordeel op. Het vervoermiddel van de toekomst toch?

Nu ja, we tellen even niet mee hoeveel er nog fossiel geinvesteerd moet worden in de aanpassing van het electriciteitsnet. Elektrische bulldozers zijn een beetje zeldzaam, net als torenkranen en ander zwaar materieel. Al die laadpalen, die worden ook niet fossielvrij aangelegd. Korte termijndenken is dat wel natuurlijk, als ze er eenmaal liggen zijn ze vijf jaar onderhoudsvrij of zo.

Alleen die accu’s zijn een dingetje. Ze gaan 5-10 jaar mee (en leveren steeds minder stroom), en zijn vooralsnog nauwelijks recyclebaar. Bovendien bevatten ze een bijzonder stofje, namelijk Lithium. En lithium is zeldzaam. Wereldwijd zou er ongeveer 22 miljoen ton aan Lithium zijn, het merendeel daarvan ligt in Chili, Argentinië en Bolivia. Australie, de VS en Canada hebben ook Lithium. En, gelukkig voor alle duurzaamheidstypes, Rusland lijkt niet veel Lithium te hebben, dus Putin wordt niet van extra roebels voorzien.

Maar ja, werd er 20 jaar geleden nog amper Lithium gebruikt, met al die fijne duurzame elektrieke bolides stijgt de vraag enorm natuurlijk. En de prijs. Maar de CO2-uitstoot moet omlaag, en vreemd genoeg is die klimaatdoelstelling belangrijker dan het behoud van natuur, of voedsel. Moeten boeren er in Nederland al massaal aan geloven, want woningen moeten er komen (Diezelfde klimaatminister van net wilde Nederland omtoveren tot een soort Groot-Berlijn, een totaal verstedelijkt gebied), wordt de Noordzee al volgebouwd met (niet-recyclebare) windmolens waardoor het zeeleven nu massaal uitsterft (niet zo heel erg, veganisten en andere plantjeseters eten toch geen vis), ook elders mag natuur wijken voor klimaatdoelstellingen. Atoomenergie is vies bah (want radioactief afval, niet heel veel, erg weinig zelfs, maar toch), dus dan offeren we alle natuur maar op aan de voortplantingsdrang van de mens. Condooms zijn tenslotte ook geen duurzame recyclebare producten.

Gelukkig, naast Zuid Amerika heeft Europa ook Lithium. Om meer precies te zijn, de grootste voorraden daarvan liggen in Portugal. Een kleine 60.000 Megaton. De EU heeft zijn eigen voorraden. En ook in Portugal moeten boeren , natuur en de gewone man wijken voor het Grote Geld. Jarenlange strijd van mensen heeft niet geholpen. Er zijn zes mijnbouwconcessies uitgegeven, gelukkig -leve de EU- aan een Engels bedrijf. Oh wacht, Brexit.

Het Portugese Lithium ligt -helaas is NIMBY mij niet vreemd- vooral in het noorden en centrum van het land. Zeg maar een beetje rondom ons. Bij Idanha-a-Nova (20km), bij Guarda (60km) en nog wat verder weg. Onder Idanha mag -in ieder geval voorlopig- nog niet gegraven worden (Lithium is ook een soort openlucht-mijn, a la bruinkool). Elders staan de Britse graafmachines al klaar. In nu nog veelal ongerepte natuurgebieden worden straks vele vierkante kilometers natuur opgeofferd aan de Elektrische Heilige MilieuKoe. En boeren, en mensen, en dieren. De mensen die hun land, hun huis en hun dieren moeten inleveren worden er niet rijker van, alleen de regering, en die Britse mijnbazen. Nee, heel milieubewust, die Elektrische Auto. Voor wie tot een zeker milieu behoort dan…

Je kan misschien ook genieten van:

DutchEnglishFrenchGermanPortugueseSpanish